Menu Sluiten
Wandelen in Oostenrijk over de Tauplitzalm – Wandelingen Tauplitz – Janneke trekt rond
Je loopt over smalle paadjes met de mooiste vergezichten. Hier met het ven Steirersee.

Wandeling langs de meren in Tauplitz, Oostenrijk

We waren er misschien niet op gekomen, ware het niet dat onze hostess Silvia ons tipte. En maar goed ook, wat een pracht van een wandelroute is de bergmeren wandeling nabij Tauplitz. De 6-Bergseen-Wanderung ligt midden in skigebied Tauplitzalm, op 1650 m boven het plaatsje Tauplitz. Langs de zes bergmeren loopt een wandelpad, dat je in een rondwandeling langs de vennen leidt. Hans en ik volgden er vier. Zonder twijfel het hoogtepunt van onze wandelvakantie in Oostenrijk!

Informatie over deze wandeling:
Land: Oostenrijk
Route: bergmerenwandeling Tauplitzalm, rondwandeling
Afstand: circa 14 km, 4,5 uur (NB: langs 4 meren)
Hoogtemeters: circa 300-350 m
Categorie: bergen, bospad, klimtocht
Moeilijkheidsgraad: Uitdagend – Doorzetter (bekijk uitleg over de moeilijkheidsgraad)
Horeca onderweg: bij begin- en eindpunt
Tip: onderaan dit blog lees je handige reisinformatie

Deze kaart staat nabij de parkeerplaats. De blauwe route langs de zes meren is makkelijk te volgen.
De herfstkleuren maken het landschap compleet.

Wandelen over de Tauplitzalm

Ver aan de rand van de Alpen ligt de Tauplitzalm (1650 m), een wandel- en skigebied in de deelstaat Stiermarken in Oostenrijk. Aan de voet van de alm ofwel bergweide, liggen de dorpen Tauplitz en Bad Mitterndorf. Behalve veel hotels en skiliften in het westelijke deel, is zeker de helft van de 6 bergmeren wandeling uitsluitend omgeven door ongerepte natuur. De zes vennen waar je tijdens deze wandeling langsloopt zijn, van west naar oost: Märchensee, Krallersee, Großsee, Tauplitzsee, Steirersee en Schwarzensee. Vooral de laatste twee forse meren zijn een dikke tip, want die liggen ver weg van hutten en hotels.

Ongerepte sneeuw ’s morgens vroeg.

Vroeg op pad

Het is eind oktober, midden in de bergen en wij zitten om acht uur in de auto. We hadden bedacht dat het slim is vroeg op pad te gaan, vooral om andere wandelaars te vermijden in deze tijden en omdat we niet weten wat het weer doet. In het halfdonker en kleumend van de kou zit ik met al mijn winterse wandelkleding aan en heb onze rugzak vol eten, repen en lauw water gepropt. Dat laatste doe ik altijd als ik met koud weer ga wandelen: tegen de tijd dat je dorst krijgt, heb je geen ijskoud water maar is het op prima drinktemperatuur.

Wandeling bij Tauplitz: door winterwonderland

Enfin. Op pad. Binnen tien minuten zijn we onderaan de voet van de Tauplitzalm, vanaf waar de Alpenstraße je omhoog leidt. Deze wandeling ligt bij onze berghut in Bad Mitterndorf om de hoek, ideaal. We betalen € 12 entree om met de auto de pas in te mogen. We zijn de enigen en als we stijgen zie ik de thermometer acuut dalen. Tot -1 °C zelfs! Ik dank mezelf dat ik zo slim ben geweest om veel kleren aan te trekken, ook al schijnt de zon volop. Na ongeveer een halfuur rijden belanden we bij het skigebied en kunnen we parkeren. Noem ons naïef maar we zijn toch een beetje verrast door het enorme pak sneeuw dat we overal om ons heen zien. Winterwonderland, yes!

Aan mooie plaatjes geen gebrek op deze zonnige dag.

Wandelroute vol sneeuw

En door dit prachtig stille, witte landschap nabij Tauplitz gaan wij wandelen. Vanwege de coronamaatregelen en het seizoen zijn de meeste hotels en horecagelegenheden gesloten. Het ziet er zelfs wat desolaat uit, hier bij het beginpunt. Hotels zijn er genoeg, evenals berghutten en skiliften. Een ‘probleem’ dient zich aan, want onze wandelroute is volledig onder de sneeuw bedolven. Er ligt een pak van zo’n 20 cm en wegaanduidingen voor dit pad vinden we niet. Er zit niets anders op dan het eerste gedeelte de geasfalteerde weg te volgen in de richting waar de app ons stuurt. Geen straf, want het loopt makkelijker terwijl we genieten van de vergezichten in de ochtendzon. Deze wandeling bij Tauplitz is nu al een succes!

Bijzonder dat deze zes meren op zo’n grote hoogte tussen de bergen liggen.

Ploeteren door de losse sneeuw

Het eerste ven hebben we gespot: de Großsee waar rondom zich de meeste hotels en huisjes bevinden. Eerlijk gezegd niet ons favoriete uitzicht, zo te midden van de gebouwen. We lopen verder en van de asfaltweg gaan we over op onverhard pad, met om ons heen hier en daar wat losstaande berghutten. Dit begint er al meer op te lijken. Het pad leidt ons verder en we zien hoeveel sneeuw er eigenlijk ligt, hier in de ongerepte delen. Een auto komt ons achterop gereden. Dapper, vinden wij, want inmiddels is het ploeteren geblazen door de losse sneeuw. De auto stopt, een man stapt uit en polst hoe ver hij nog moet – of kan. We maken een praatje en het blijkt dat er de afgelopen nacht veel sneeuw is gevallen. Vandaar zo veel verse sneeuw. De man stapt in en zet de auto in z’n achteruit.

Tip: lees ook Tweedaagse bergwandeling door Triglav National Park in Slovenië

Door een bergpas

We wandelen inmiddels door een smalle bergpas en verlaten de Tauplitzsee. Op naar de veel grotere Steirersee! Hier in de schaduw is het wel koud en tochtig, en het hele pak sneeuw ligt er nog. De zon heeft zijn werk nog niet kunnen doen. Ver vooruit kunnen we niet kijken vanwege alle bomen, wat het ook wel spannend maakt. Hoe lang moeten we zo door de sneeuw sjokken? We zijn in elk geval de eerste wandelaars vandaag, want er zijn geen voetsporen voor ons.

De Steirersee, het grootste bergven van de Tauplitzalm.

Smal paadje over een richel

Nu begint het gaafste deel van deze wandeling bij Tauplitz. De laatste hutten worden gepasseerd als we een kiezelpad omhoog volgen. Niet dat we die zien, onder de sneeuw. Rechts van ons opent zich een enorm dal met diep beneden een zwart gat: de Steirersee, het grootste van de zes meren. Het tweesporenpad versmalt zich en we belanden op een smal bergpaadje over een richel. Precies wat ik het leukste vind. Genieten dus. Van het uitzicht dat telkens net verandert en waar ik geen genoeg van krijg. Lopend kijken is geen goed idee, zo smal is het, en de laag sneeuw maakt het bovendien verraderlijk. Af en toe stoppen dus om de omgeving in ons op te nemen. Stilte, zon en sneeuw.

Gelijkmatig wandelen over de Tauplitzalm

Die stilte is er echt, want we zien op een enkele verschrikte vogel na niets of niemand. Wel veel sporen van steenbokachtige dieren lijkt me, afgaand op de pootjes in de ongerepte sneeuw. Het is ook koud, maar de zon doet zijn werk aan deze zijde van het meer. Een groot voordeel van deze wandeling over de bergweide van Tauplitz vind ik dat hij redelijk gelijkmatig is. Er zitten wel wat klimmetjes in, maar die zijn prima te doen. Het hele pad is glooiend te noemen, zo hoog tegen de berg langs het water van de Steirersee.

Wandelen in Oostenrijk over de Tauplitzalm - Schwarzensee – Wandelingen Tauplitz – Janneke trekt rond
De Schwarzensee, het laatste en meest oostelijke meer.

De Schwarzensee

Even later wandelen we toch nog in de schaduw, want tussen de Steirersee en de Schwarzensee ligt een smalle doorgang. Hier is het gewoon koud, de wind waait er doorheen en er ligt een heel dik pak opgehoopte sneeuw. Zo dik dat we het pad niet meer vinden, dus we lopen een beetje op de gok. Maar het is niet breed, en een minuut later staan we aan de rand van het meest oostelijk liggende meer: de Schwarzensee. Wat een enorm zwart gat is dat! Onheilspellend en duister, maar prachtig. Zeker nu het zo afsteekt tegen de witte sneeuw en de groene en oranje kleuren van het najaar.

Terug wandelen door de zon

Hans en ik komen op adem en nemen de omgeving in ons op. Een pad dat verder leidt vinden we niet met al die sneeuw en eigenlijk vinden we dat niet zo erg. We moeten tenslotte ook nog terug. Na een korte pauze maken we rechtsomkeert en besluiten hetzelfde zonnige paadje terug te nemen. De eigenlijke route langs de andere zijde van de Steirersee ligt volledig in de schaduw en we lopen liever in de warme zon. Makkelijke keuze dus.

Voldaan na vier vennen

De terugweg gaat altijd sneller dan de heenweg, zo lijkt het. Misschien omdat je dan al weet wat komen gaat. Maar het maakt de wandelroute niet minder leuk, want ook nu is het heerlijk om te genieten van de uitzichten. Slechts drie wandelaars komen we tegen tijdens deze wandeling bij Tauplitz. We maken er een wandeltocht van ongeveer 4,5 uur van, voor ons helemaal goed voor vandaag. We ploeteren terug door de diepe sneeuw en langs de hutten en hotels, en zijn blij als we de auto in het vizier krijgen. De afhaalbistro is open en ik kan gelukkig even naar de wc. En hoewel we feitelijk slechts vier van de zes vennen gezien hebben, stappen we toch heel voldaan en opgewarmd de auto in.

Lees onder de foto verder voor praktische informatie over deze wandeling in Oostenrijk.

Op de weg terug zijn de uitzichten net wat anders, maar minstens zo mooi.

Zo bereik je de Tauplitzalm

Goed om te weten: in de lente en zomer is de Tauplitzalm bereikbaar met de skilift vanuit het dalstation (Duits: 4er-Sesselbahn Talstation), maar in andere jaargetijden niet. Je kunt met eigen auto gaan, dan betaal je € 12 om de pas in te mogen en rijd je via de Alpenstraße omhoog. Je kunt vlakbij het startpunt van de wandeling parkeren.

De 6-Bergseen-Wanderung

De hele route van de 6-Bergseen-Wanderung leidt je langs alle zes de meren of vennen op de Tauplitzalm. Deze wandeling bij Tauplitz duurt ongeveer zes uur en telt 450 hoogtemeters. Wij hebben een gedeelte gelopen – het mooiste naar ons idee – en gingen oostwaarts, weg van de bebouwing. Onze wandeling over bergweide van Tauplitz duurde 4 tot 4,5 uur met daarbij zo’n 300 hoogtemeters. Ook gebruikten wij de app Bergfex, een ideale app voor bergwandelingen zoals deze.

Deel dit bericht

1 Comment

1. Marianne Verfaille

Beste Janneke,

Dankjewel voor je enthousiasmerende verhaal over de wandel mogelijkheden over de Tauplitzalm.
    Ik ben op zoek naar een leuke accommodatie. Waar verbleef jij bij hostess Sylvia?