Menu Sluiten
Reis- en overnachtingstips voor wie gaat wandelen in Wales
Hampton House aan de hoofdstraat in Trefin.

Reistips voor wandelen in Wales

De ruige kustlijn aan de westkust van het Verenigd Koninkrijk is schitterend. Vooral in Pembrokeshire Coast National Park, want daar kun je letterlijk over de randen van de kliffen lopen. Van het zuiden in Amroth naar het noorden in St Dogmeals wandel je zo de 299 km van het Pembrokeshire Coast Path in Wales. Ik liep met mijn vader vier etappes van dit langeafstandswandelpad en we genoten met volle teugen. Wie ook op pad wil, heeft zeker wat aan mijn praktische tips voor wandelen in Wales.

Reis- en overnachtingstips voor wie gaat wandelen in Wales
Na een lange dag buiten te zijn geweest, is het heerlijk om in de watten gelegd te worden bij een B&B.

Reizen in Wales met het openbaar vervoer

Omdat mijn vader en ik met het openbaar vervoer zouden reizen, heb ik daar ook de vier etappes op uitgekozen. We gingen wandelen in Wales via de plaatsjes: Broad Haven – Solva – Whitesands – Trefin – Pwll Deri. Dat leek me wel handig omdat we met onze bagage dus van A naar B zouden lopen. Voor reizen met het openbaar vervoer kan ik je de volgende adviezen meegeven.

• Vanuit Amsterdam zijn we gevlogen naar Cardiff. We hebben tickets geboekt via The Trainline om vanuit die stad met de trein verder te gaan. We reisden van Cardiff Airport met de bus naar Rhoose Cardiff International Airport. Daar namen we de trein, via Swansea, naar Haverfordwest. Een lange dag reizen, maar prima te doen, vonden wij. Op de terugweg hebben we de trein gepakt vanaf Fishguard & Goodwick en verder dezelfde route terug.
  • De bussen en shuttlebusjes die we namen om bijvoorbeeld van Haverfordwest naar Broad Haven te komen, waren onder andere de Puffin Shuttle en Silcox Coaches (die laatste is helaas failliet). Check hiervoor Pembrokeshire.gov.uk.
  • Dankzij de goede bewegwijzering (met eikelsymbool) is het kustpad heel goed te volgen. Desondanks was het op sommige momenten – en bij het voorbereiden van de reis – toch fijn om het boek Walking in Britain van Lonely Planet als back-up te hebben.
Reis- en overnachtingstips voor wie gaat wandelen in Wales
Bij de meeste B&B’s heb je de mogelijkheid een English breakfast te kiezen als ontbijt, zoals hier in Hampton House.

Overnachten langs het Pembrokeshire Coast Path

Van tevoren heb ik uitgezocht waar we terecht konden om te slapen na een dag wandelen. Dat is zeker in het hoogseizoen aan te bevelen, of als je zeker wilt zijn van een prettige slaapplek. Tijdens onze wandeltocht door Wales hebben we op deze adressen de nacht doorgebracht:

• The Fishguard Arms was onze eerste slaapplaats van de reis. Gelegen in het alleraardigste Haverfordwest was deze B&B niet zo denderend. Een te warme slaapkamer en ’s morgens een ontbijt in de ruimte die als bar dienstdoet. Niet zo fijn om wakker te worden in een verschaalde bierlucht. Inmiddels is deze B&B gesloten.
  • In het pittoreske dorpje Lower Solva overnachtten we bij Brian en zijn vrouw in het knusse Caleb’s Cottage. We kregen er een lekker ontbijt met cereals en toast plus een paar mooie verhalen van Brian. Caleb’s Cottage, 7 Main St, Solva.
  • Glendower Guest House van hostess Joan Darby was onze B&B in St. Davids. Handig, want de B&B ligt in het centrum en vlak bij de bushalte en de supermarkt. Glendower Guest House, 7 Nun Street, St Davids.
  • Een gastvrije onthaal van Vivienne Prior en haar man kregen we in Hampton House. We sliepen er als rozen en kregen een uitgebreid ontbijt de volgende ochtend (foto). Hampton House B&B, 2 Ffordd-y-Felin, Trefin.
  • Onze laatste nacht brachten we door in Fern Villa, waar we in de watten werden gelegd door Sue en Mike. Fern Villa, Church Road, Fishguard & Goodwick.
  • Bij alle B&B’s waar we hebben geslapen, was het mogelijk om de volgende dag een lunchpakket mee te krijgen. Uiteraard tegen betaling en ook van tevoren (bij het boeken) al aangegeven. Veel hosts reageren enthousiast als je vertelt dat je het Pembrokeshire Coast Path wandelt. De lunch bestond vaak uit witte, goed belegde boterhammen en een stuk fruit. We kwamen zeer zeker niet om van de honger!